Van Campen Schoonmaakdiensten

Kantoren schoonmaken in de avonduren. Slim of niet doen?

×
Ga terug naar het overzicht

Uw kantoor laten schoonmaken tijdens de kantooruren of juist in de avonduren? Dat is een vraag die meerdere bedrijven zichzelf stellen. Wat is voor u handig en wat vindt u fijn? In deze blog gaan we een paar voor- en nadelen voor u op een rijtje zetten. Op deze manier heeft u een mooi overzicht en ontdekt u misschien wel wat het beste bij u en uw kantoor past! 

De nadelen van kantoren schoonmaken in de avonduren 

  1. Beperkte toegang tot specifieke ruimtes: Sommige kantoren hebben specifieke ruimtes die na kantooruren niet toegankelijk zijn. Dit door beveiligings- of veiligheidsmaatregelen. Op deze manier kan het schoonmaakpersoneel niet het hele kantoor grondig schoonmaken.  
  1. Hoger energieverbruik: Naast dat alle lichten aan staan tijdens de kantooruren, staan ze dan ook na deze uren aan. Dit geldt natuurlijk ook voor de apparatuur dat gebruikt wordt. Als u als bedrijf streeft naar duurzaamheid kunnen de werkzaamheden in de avonduren hier natuurlijk tegenstrijdig bij zijn. 
  1. Beperkte interactie met kantoorpersoneel en leidinggevende: Doordat het schoonmaakpersoneel ’s avonds werkt en het kantoorpersoneel overdag kan er soms miscommunicatie ontstaan over specifieke schoonmaakbehoeftes. Ook kan het leiden tot minder begrip voor specifieke behoeften en prioriteiten omdat het minder persoonlijk is.  
  1. Veiligheidszorgen: In de avond zijn er vaak weinig tot geen mensen aanwezig op kantoor, waardoor de veiligheid van het schoonmaakpersoneel beïnvloed kan worden. Daarom moet er weer gezorgd worden voor de juiste veiligheidsmaatregelen om mogelijke risico’s te minimaliseren.  
  1. Minder flexibiliteit voor last-minute aanpassingen: Als de planningen op het laatste moment aangepast moeten worden, kan het lastiger zijn om flexibiliteit aan te houden. Dit komt door de beperkte uren die het schoonmaakpersoneel dan heeft. 

De voordelen van kantoren schoonmaken in de avonduren 

  1.  Geen onderbreking van de werkzaamheden: Door schoon te maken na de kantooruren wordt er niemand verstoord tijdens zijn of haar werk. De medewerkers kunnen zich concentreren op hun taken zonder gestoord te worden door de schoonmaakwerkzaamheden.  
  1. Veiligere werkomgeving: Als er schoongemaakt wordt tijdens de kantooruren is er een kans op gladde vloeren. Als uw medewerkers of uw klanten hier niks van weten kunnen zij hierop uitglijden. Dit is voor iedereen erg gevaarlijk. Als er in de avonduren wordt schoongemaakt is er minder kans op ongelukken of letsel voor uw personeel en klanten.  
  1. Flexibiliteit voor het schoonmaakpersoneel: In de avonduren heeft het schoonmaakpersoneel toegang tot de kantoorruimtes. Omdat er geen medewerkers zijn kunnen ze ongestoord te werk gaan. Zo kunnen ze makkelijker grondig en efficiënt reinigen.  
  1. Aanvulling op de dagelijkse schoonmaak: Als je overdag al gebruik maakt van een dagelijkse schoonmaakroutine, dan kan de avondschoonmaak hierop een aanvulling zijn. Door ’s avonds te laten schoonmaken worden er dan plekken schoongemaakt die je overdag niet zou schoonmaken.  
  1. Mogelijke vermindering van de werknemersontevredenheid: U wilt natuurlijk ter alle tijden uw personeel tevreden houden. Sommige medewerkers vinden het erg storend als er schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd tijdens de kantoortijden. De klachten die uw medewerkers kunnen hebben zijn bijvoorbeeld geluidsoverlast van de stofzuiger of omdat ze gestoord worden door schoonmaakpersoneel die op een bepaalde plek moeten schoonmaken.  

Slim of niet doen?  

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om welke schoonmaak bij uw kantoor past. Of dit nou een schoonmaak is tijdens uw kantoortijden of een schoonmaak in de avonduren is. Wij staan voor u en uw kantoor klaar. Samen maken we een schoonmaakplan om zo uw kantoor aangenaam, schoon en fris te maken. Hebben wij uw interesse gewekt? Neem gerust contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar! 

Offerte aanvragen

Ga terug naar het overzicht